Η Δίκη των Πιθήκων
Μία από τις δέκα πιο σημαντικές δίκες στη νομική ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών. Ο επίσημος τίτλος της είναι «Πολιτεία του Τενεσί κατά του Τζον Τόμας Σκόουπς». Εντάσσεται στο πλαίσιο της διαμάχης μεταξύ «δημιουργιστών» και «δαρβινιστών».
«Δημιουργιστές» ονομάζουμε όσους συντάσσονται με την άποψη της Εκκλησίας ότι η δημιουργία του κόσμου είναι αποτέλεσμα της Θείας Χάριτος. Σήμερα, η θέση αυτή, τουλάχιστον στις ΗΠΑ, έχει μετασχηματισθεί στη θεωρία του ευφυούς σχεδιασμού, που υποστηρίζει ότι στην αρχή της εξέλιξης του Σύμπαντος υπήρξε ένα υπερφυσικό σχέδιο, μια επέμβαση του Δημιουργού Θεού. Οι «Δαρβινιστές» αποδέχονται τη θεωρία του βρετανού φυσιοδίφη Κάρολου Δαρβίνου (1809-1882), που υποστηρίζει ότι τα ζωικά και φυτικά είδη προέκυψαν από την αργή εξέλιξη απλούστερων μορφών ζωής, με γενετικές μεταλλάξεις και με τη φυσική επιλογή. Μια θεωρία που είναι γενικά αποδεκτή από την επιστημονική κοινότητα.
Το ιστορικό της δίκης ξεκινά στις 21 Μαρτίου 1925, όταν η Βουλή της Πολιτείας του Τενεσί στις ΗΠΑ ψηφίζει τον νόμο Μπάτλερ που «απαγορεύει τη διδασκαλία στα σχολεία κάθε θεωρίας που αρνείται τη θεϊκή καταγωγή του ανθρώπου και υποστηρίζει ότι ο άνθρωπος προέρχεται από κατώτερες μορφές ζωικών οργανισμών». Ο νεαρός καθηγητής βιολογίας Τζον Σκόουπς αψηφά τον νόμο και συνεχίζει να διδάσκει τους μαθητές του στο Λύκειο του Ντέιτον τη θεωρία του Δαρβίνου, δηλαδή «την καταγωγή του ανθρώπου από τον πίθηκο», όπως έλεγαν περιπαικτικά οι Δημιουργιστές. Η Εισαγγελία της Πολιτείας κινείται δικαστικά εναντίον του Σκόουπς και του ασκεί ποινική δίωξη.
Η δίκη του νεαρού καθηγητή προσδιορίστηκε για τις 10 Ιουλίου 1925 στο Ντέιτον του Τενεσί, μια πολιτεία που βρίσκεται στον συντηρητικό Αμερικανικό Νότο και ανήκει στη λεγόμενη «Ζώνη της Βίβλου». Το άσημο Ντέιτον συγκέντρωσε εν μία νυκτί τα φώτα της δημοσιότητας. Εκατοντάδες δημοσιογράφοι συνέρρευσαν για να καλύψουν τη δίκη και η μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδα «Σικάγο Τρίμπιουν» έστησε ένα ραδιοφωνικό σταθμό για την απευθείας μετάδοση της δίκης, κάτι που συνέβαινε για πρώτη φορά στα δικαστικά χρονικά των ΗΠΑ.
Τα δικαστικά έξοδα του κατηγορουμένου ανέλαβε η Αμερικανική Ένωση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ACLU) και την υπεράσπισή του ο κορυφαίος ποινικολόγος των ΗΠΑ Κλάρενς Ντάροου. Συνήγορος πολιτικής αγωγής εκ μέρος χριστιανικών οργανώσεων παρέστη ο πολιτικός Ουίλιαμ Τζένιγκς Μπράιαν, διαπρύσιος κήρυκας του αντιδαρβινισμού. Ήταν σπουδαίος ρήτορας, αλλά είχε να δικηγορήσει τριάντα χρόνια. Του τοπικού δικαστηρίου των ενόρκων προΐστατο ο δικαστής Τζον Ρόλστον.
Η δίκη ξεκίνησε πράγματι στις 10 Ιουλίου 1925 και εξελίχθηκε σε μια μονομαχία Ντάροου - Μπράιαν. Ο Ντάροου προσπάθησε στην αρχή να κηρύξει τον νόμο αντισυνταγματικό, επειδή καλλιεργούσε το θρησκευτικό μίσος μεταξύ των πολιτών. Απέτυχε, όμως, καθώς ο δικαστής Ρόλστον απέρριψε το αίτημά του. Στη συνέχεια κάλεσε ως μάρτυρα τον δικηγόρο της πολιτικής αγωγής και χριστιανό ακτιβιστή Ουίλιαμ Τζένινγκς Μπράιαν και τον «στρίμωξε» αρκετά με τις ερωτήσεις του, κερδίζοντας τις εντυπώσεις του ακροατηρίου.
Η ζέστη, όμως, ήταν αφόρητη και η δίκη συνεχίστηκε στον περίβολο του δικαστηρίου, κάτω από τον ίσκιο των μεγάλων δέντρων. Η υπεράσπιση έφερε διαπρεπείς επιστήμονες να καταθέσουν για τη θεωρία της εξέλιξης, αλλά και αυτό το αίτημα απορρίφθηκε από τον δικαστή Ρόλστον. Ο Ντάροου αντέδρασε έντονα και θεώρησε ότι ο ρόλος του στη δίκη έληξε. Στις 21 Ιουλίου 1925 οι ένορκοι εξέδωσαν την απόφασή τους, που ήταν καταδικαστική. Ο δικαστής Ρόλστον επέβαλε στον νεαρό καθηγητή Τζον Σκόουπς χρηματική ποινή 100 δολαρίων, ποσό ιδιαίτερα σημαντικό για την εποχή.
Πέντε ημέρες αργότερα ο κατήγορος του Σκόουπς, Ουίλιαμ Τζένιγκς Μπράιαν, πέθανε στον ύπνο του σε ηλικία 65 ετών. Πολλοί είπαν ότι έφταιξε η εξαντλητική εξέτασή του από τον Ντάρελ, όμως η αλήθεια είναι ότι έπασχε από διαβήτη. Στις 15 Ιανουαρίου 1927, ο Κλάρενς Ντάροου υποστήριξε την αναίρεση του Τζον Σκόουπς, ενώπιον του Ανωτάτου Δικαστηρίου της Πολιτείας του Τενεσί. Το δικαστήριο αθώωσε τον Σκόουπς για τυπικούς λόγους, επειδή την απόφαση για την επιβολή της χρηματικής ποινής έπρεπε να πάρουν οι ένορκοι και όχι δικαστής.
Τον δικαστήριο δεν μπήκε στην ουσία της υπόθεσης και άφησε ανέπαφο τον νόμο Μπάτλερ, που καταργήθηκε σαράντα χρόνια αργότερα με απόφαση της Βουλής του Τενεσί (16 Μαΐου 1967). Η διαμάχη «δημιουργιστών» και «δαρβινιστών» κυρίως στο χώρο της εκπαίδευσης συνεχίζεται με αμείωτη ένταση στις ΗΠΑ.
AUTOMATIC ENGLISH TRANSLATION
The Great Monkey Trial
One of the ten most important trials in legal history of the United States. The official title is "State of Tennessee against John Thomas Scopes." Part of the conflict between "creationists" and "darwinist."
"Creationists" who call themselves with the Church's view that the creation of the world is the result of Divine Grace. Today, this position, at least in the U.S., has transformed the theory of intelligent design, arguing that in the beginning of the evolution of the universe has a supernatural plan an intervention of the Creator God. The 'Darwinians' accept the theory of British naturalist Charles Darwin (1809-1882), arguing that animal and plant species resulted from the slow development of simpler life forms, genetic mutations and natural selection. A theory is generally accepted by the scientific community.
The history of the trial begins on March 21 , 1925, when the House of the State of Tennessee in the U.S. passes the Butler Act, which "forbids the teaching in schools any theory that denies the divine origin of man and says that the man from lower forms of animal organisms ". The young biology professor John Scopes defy the law and continues to teach his students at Dayton High School in Darwin's theory, that "the origin of man from apes," they said facetiously Creationists. The State Attorney's legal moves against Scopes and prosecute.
The trial of the young teacher determined to July 10 1925 in Dayton, Tennessee, a state located in the conservative South American and belongs to the so called "Bible Belt". The silver Dayton gathered overnight in the limelight. Hundreds synerrefsan journalists to cover the trial and the large circulation newspaper "Chicago Tribune" set up a radio station broadcasting live coverage of the trial, which was the first time to pay the U.S..
The costs of the accused took the American Association of Human Rights (ACLU) and the defense of a leading criminal lawyer Clarence Ntaroou U.S.. Advocate for policy action by Christian organizations attended the political Tzenigks William Bryan, diaprysios antidarvinismou preach. He was a great orator, but had to dikigorisei thirty years. The district court the jury presided by Judge John Rolston.
The trial actually began on July 10 1925 and became a duel Ntaroou - Brian. The Ntaroou tried to declare the law unconstitutional because it grew to religious hatred among the citizens. He failed, however, as Rolston judge refused his request. Then called as a witness the lawyer and civic activist Christian William Jennings Bryan and "cornered" enough with the questions, winning the impressions of the audience.
The heat, however, was unbearable and the trial continued in the precincts of the court, under the shade of large trees. The defense brought prominent scientists to testify to the theory of evolution, but this request was rejected by the judge Rolston. The Ntaroou reacted strongly and felt that the role of the trial ended. On July 21 1925 the jury issued its decision, which was condemned. The judge imposed the young Rolston Professor John Scopes fine of $ 100, an amount very important for the season.
Five days later the prosecutor's Scopes, Tzenigks William Bryan, died in his sleep at age 65. Many said they blame the exhaustive examination by Durrell, but the truth is that he suffered from diabetes. On January 15 1927, Clarence Ntaroou argued the appeal of John Scopes before the Supreme Court of the State of Tennessee. The court acquitted Scopes on procedural grounds because the decision imposing the penalty had to get the jury rather than judge.
The court entered the merits of the case and left intact the Butler Act, which abolished forty years later by a decision of the House, Tennessee ( May 16 1967). The controversy "creationist" and "darwinist" mainly in education continues unabated in the U.S..
Nikos Deja Vu
http://n1k0s.multiply.com
No comments:
Post a Comment