Jun 16, 2011

Nikos Deja Vu - 16 ΙΟΥΝΊΟΥ 1967 : Ξεκινάει το φεστιβάλ ποπ του Μόντερεϊ (Monterey POP 1967)

16 ΙΟΥΝΙΟΥ 1967
Ξεκινάει το φεστιβάλ ποπ του Μόντερεϊ

 

 Το Φεστιβάλ του Μόντερεϊ

 Το πρώτο μεγάλο υπαίθριο φεστιβάλ στην ιστορία της ροκ μουσικής. Έλαβε χώρα για ένα τριήμερο στο Μοντερέι της Καλιφόρνιας από την Παρασκευή 16 Ιουνίου έως την Κυριακή 18 Ιουνίου 1967. Μαζί με το άλμπουμ των Beatles «Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band», που είχε κυκλοφορήσει λίγες μέρες νωρίτερα, ήταν τα δύο γεγονότα που σημάδεψαν το «Καλοκαίρι της Αγάπης» και ανέδειξαν τη χίπικη κουλτούρα.

 

 Τον Ιούνιο του 1967 η Αμερική βρισκόταν στη δίνη των φυλετικών ταραχών και του Πολέμου στο Βιετνάμ. Στη γειτονιά μας μόλις είχε τελειώσει ο πόλεμος των Έξι Ημερών, με το Ισραήλ να έχει το πάνω χέρι στο Μεσανατολικό, ενώ η χώρα μας βίωνε τους πρώτους μήνες της δικτατορίας των συνταγματαρχών. Εκτός από λίγους φανατικούς ροκάδες, το Μοντερέι έγινε γνωστό χρόνια αργότερα σ' ένα ευρύτερο κοινό μέσα από την ταινία - ντοκουμέντο του D.A. Pennebaker.

 

 Το Φεστιβάλ του Μοντερέι διοργανώθηκε από μια ομάδα ανθρώπων της μουσικής, με επικεφαλής τον παραγωγό δίσκων Λου Άντλερ. Στόχος τους ήταν μια μεγάλη πολυήμερη συναυλία με καθιερωμένα και νέα ονόματα της ροκ μουσικής και όχι μόνο, από τις ΗΠΑ και το εξωτερικό, τα έσοδα της οποίας θα διατίθενταν για φιλανθρωπικούς σκοπούς. Το «Μοντερέι Ποπ Φέστιβαλ» αποτέλεσε το πρότυπο για το περίφημο Φεστιβάλ του Γούνστοκ δύο χρόνια αργότερα, αλλά περισσότερο για τα φιλανθρωπικά φεστιβάλ τύπου «Band Aid» από τη δεκαετία του '80 και μετά.

 

 Όλοι οι καλλιτέχνες συμμετείχαν αφιλοκερδώς στο Μόντερεϊ, εκτός του ινδού βιρτουόζου του σιτάρ, Ραβί Σανκάρ, ο οποίος αμείφθηκε με το ποσό των 3.000 δολαρίων. Το εισιτήριο εισόδου ήταν συμβολικό και καθορίστηκε στο 1$. Πάνω από 200.000 μουσικόφιλοι έδωσαν το παρών στις τρεις ημέρες διάρκειας του Φεστιβάλ, που σηματοδοτήθηκε από τις ιστορικές εμφανίσεις του άγνωστου Τζίμι Χέντριξ και των περισσότερο γνωστών The Who. Ήταν, επίσης, οι πρώτες εμφανίσεις μπροστά σε μεγάλο κοινό της Τζάνις Τζόπλιν και του Ότις Ρέντιγκ, ενώ εκτόξευσε τις καριέρες των Καντ Χιτ, Στιβ Μίλερ, Λόρα Νάιρο και του ινδού μαέστρου Ραβί Σανκάρ.

 

 Στο Μοντερέι επιβεβαίωσαν την αξία τους καθιερωμένα ονόματα, όπως οι Σάιμον και Γκαρφάνκελ, «Άνιμαλς», «Τζέφερσον Αϊρπλέιν» και «Μπερντς». Όπως φαίνεται και από τα ονόματα που έλαβαν μέρος στο Φεστιβάλ, εκπροσωπήθηκαν όλα τα στυλ της λαϊκής αμερικάνικης μουσικής (φολκ, μπλουζ, σόουλ, τζαζ, ροκ, ψυχεδέλεια, ποπ), αλλά και η διεθνής διάσταση της μουσικής με μουσικούς από τη Μεγάλη Βρετανία, Ινδία και Νότιο Αφρική (Χιου Μασεκίλα).

 

 To Φεστιβάλ σημάδεψαν οι χτυπητές απουσίες πολλών μεγάλων ονομάτων του ροκ, αν και είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον. Οι Beach Boys ακύρωσαν τη συμμετοχή τους διαφωνώντας με την επιλογή της Coca Cola ως χορηγού της εκδήλωσης, Ο Κάπτεν Μπίφχερτ επειδή δεν ήταν έτοιμος και οι Beatles επειδή είχαν σταματήσει τις συναυλίες. Οι Rolling Stones ήθελαν, αλλά σε κάποια από τα μέλη τους είχε απαγορευθεί η είσοδος στις ΗΠΑ, λόγω ναρκωτικών. Πάντως, τους εκπροσώπησε ο Μπράιαν Τζόουνς, που παρουσίασε στο κοινό τον Τζίμι Χέντριξ στην περίφημη συναυλία του, κατά τη διάρκεια της οποίας πυρπόλησε την κιθάρα του.

 

 Τα «παιδιά των λουλουδιών» φρόντισαν να κάνουν πράξη τα πιστεύω τους και παρά τη μεγάλη συμμετοχή του κόσμου δεν σημειώθηκε το παραμικρό επεισόδιο στις τρεις ημέρες του Φεστιβάλ. Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του τοπικού σερίφη: «Περισσότερη δουλειά είχαμε στα συνέδρια εκπαιδευτικών και γονέων, παρά τώρα». Η ομάδα που διοργάνωσε το Μοντερέι μετασχηματίστηκε αργότερα σε ίδρυμα με την επωνυμία MIPF, που ακόμα και σήμερα ασκεί φιλανθρωπικό έργο. Τα έσοδά της προέρχονται κυρίως από τα δικαιώματα των ηχογραφήσεων, των φωτογραφιών και του κινηματογραφικού υλικού.

 

 Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ

 Παρασκευή 16 Ιουνίου:
The Association, The Paupers, Lou Rawls, Beverly, Johnny Rivers, The Animals, Simon and Garfunkel.

Σάββατο 17 Ιουνίου:
Canned Heat, Big Brother & The Holding Company, Country Joe and The Fish, Al Kooper, The Butterfield Blues Band, Quicksilver Messenger Service, Steve Miller Band, The Electric Flag, Moby Grape, Hugh Masekela, The Byrds, Laura Nyro, Jefferson Airplane, Booker T and The MG's, Otis Redding.

Κυριακή 18 Ιουνίου:
Ravi Shankar, The Blues Project, Big Brother & The Holding Company, The Group With No Name, Buffalo Springfield, The Who, Grateful Dead, The Jimi Hendrix Experience, Scott Kenzie, The Mamas & The Papas.

Δισκογραφία

Monterey International Pop Festival (Rhino), τετραπλό CD, με τις καλύτερες στιγμές του «Τριημέρου της Αγάπης».
Ravi Shankar, The Mamas & The Papas, Jefferson Airplane, The Jimi Hendrix Experience, Otis Redding: Οι μεμονωμένες συναυλίες των καλλιτεχνών.
 

Φιλμογραφία

Monterey Pop, σε σκηνοθεσία D.A. Pennebaker. (1967, 98')
The Complete Monterey Pop Festival (τριπλό DVD, διάρκειας 270')

______  ENGLISH ______

 

The Monterey Pop Festival of 1967

The Monterey Pop Festival was, in many ways, a precursor to the psychedelic, flower child generation for many of the young adults during the 1960’s.

The Monterey Pop Festival took place for three days in June of 1967 and was a pre-Woodstock festival, which was full of love, good vibrations, drugs, and music. During the mid-1960’s, a new musical and cultural happening was beginning in San Francisco’s Haight-Ashbury district and other places like Greenwich Village in New York.

This new underground culture was bohemian in nature and growing fast among many young people who were seeking a different lifestyle, culture, and newfound freedom than what their parents experienced.

Monterey Pop Festival was the beginning of many festivals and musical events catered to the new musical sounds of the 1960’s.

The festival was held at the Monterey County Fairgrounds in Monterey, California. Along with a couple of other influential people, popular music mogul, Lou Adler, and John Phillips of the popular 60’s group, The Mamas and The Papas, created the festival.

The festival was designed by popular band members who wanted to showcase some of the best and most promising artists of the mid-1960’s and create a festival or concert atmosphere that gave this new music sound great exposure, bringing it from underground to mainstream. Some of the people on the festival committee included members from the Beatles and the Beach Boys.

Except for Ravi Shankar, a musical artist from India, all the artists that were chosen to perform at the festival were not paid and any money that was given was donated to charity.

Another fact about the concert is that there were no deaths, no riots, no injuries, no violence, and no arrests, which was an unbelievable feat for any concert, festival, or even public gathering.

Monterey Pop Festival was unique as a concert and was also unprecedented because there were no problems. Unfortunately, concerts to follow were not so fortunate. Monterey was the exception to the rule for most rock concerts.

However, the strange thing about it and maybe this had something to do with the newness of rock concerts, a very laidback atmosphere, and perhaps not as much publicity or lack of publicity or concern at the time about drug use among the “hippie” generation was the reason why there were no arrests for drugs.

If you watch the video of the festival it is very obvious that there is a definite amount of drug usage. Plus, it has been noted by artists interviewed in the video that acid or LSD were dropped over the crowd, so one couldn’t help but encounter the affects of the drug.

More than 200,000 people attended the festival, including many artists, music critics, and record company executives, who were sizing up the new artists.

The festival was noted as the height of the “Summer of Love”. The long and, now impressionable, list of artists that performed included, Jimi Hendrix, Janis Joplin, The Who, The Animals, Simon and Garfunkel, The Byrds, Jefferson Airplane, Booker T and the MGs, Otis Redding, Buffalo Springfield, The Mamas and The Papas, and the Grateful Dead, just to name a few.

The festival was a combination of different types of music genres including jazz, blues, soul, R&B, classical, psychedelic, pop, and rock music, not to mention groups from all over the world.

Many of the bands were not known outside of the San Francisco bay area or had received very little publicity prior to the festival, but after the festival any unknown artists because an instant success and their popularity increased greatly.

Some of the artists that received major fame and fortune after their appearance at the Monterey Pop Festival included Jimi Hendrix, who was the biggest star at the festival and the biggest surprise, Janis Joplin, and Otis Redding. Although Otis Redding was already popular among the R&B crowd and fans, he became very popular among mainstream America.

The Monterey Pop Festival was the first major rock concert ever and was the model of rock concerts and festivals that followed. Unlike Woodstock, the Monterey Pop Festival was highly organized and professional, it was not plagued by problem after problem everyone cooperated, including the crowd.

Nikos Deja Vu
http://n1k0s.multiply.com
 

No comments:

Post a Comment